Bisherige iNAG-Projekte / iNAG projects so far

Der Leitspruch der iNAG lautet: „Es gibt nichts Gutes, außer man tut es“ (Erich Kästner) und so versuchen wir, unseren Beitrag zur Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) aktiv zu gestalten:

The motto of the iNAG (“innovative Nachhaltigkeits-AG” = an extracurricular student group working on innovative projects concerning sustainability) is the saying: “Es gibt nichts Gutes außer man tut es” (=“Actions speak louder than Words”) by Erich Kästner, a famous German author, and thus we try to contribute actively to and advertise the UN Decade on Education for Sustainable Development (ESD) from 2005-2014 and the UN Decade of Biodiversity 2011-2020:

bisherige Aktionen und Projekte der iNAG nach Oberthemen geordnet / iNAG-Projects so far :

BNE-Angebote für SchülerInnen des Pascal-Gymnasiums:

  • Regelmäßige Treffen der iNAG, UNESCO-AG, Junior-AG, „Umwelt aktiv!“für die 5en und 6en Klassen im Ganztag und der Fair Trade Schülerfirma im UNESCO-Raum
  • Monatlicher Filmnachmittag mit anschließender Diskussion
  • in Kooperation mit der SoWi-Fachschaft regelmäßige Durchführung der Veranstaltung „Klimaexpedition“ von German Watch mit Satelliten-Liveschaltungen zum Thema Klimaerwärmung für alle Oberstufenschüler
  • Durchführung eines „Klimafrühstücks“ sowie zwei weiterer „gesunder Frühstücke“ für alle 5en Klassen
  • beratende Funktion bei der Einführung eines nachhaltigen Schulverpflegungskonzepts für unsere neue Schulmensa, Gespräche zur Einführung des FSC-Standards für Fisch und eines „Veggie-Days“
  • Errechnung des persönlichen „ökologischen Fußabdrucks“ aller Oberstufenschüler im Rahmen einer jährlich stattfindenden Unterrichtsreihe in Englisch in der Q2
  • Besuch von Veranstaltungen und Workshops (u.a. Teilnahme von iNAG-Mitgliedern bei dem Workshop „Heiße Zeiten“ in Neuss und Düsseldorf und als Jurymitglieder bei einer Öko-Fashionshow)
  • Vorbereitung eines bilingualen Projektkurses für die Oberstufe unter dem Titel „Nachhaltigkeits-Management von der Theorie in die Praxis“ in Kooperation mit den Fachschaften Sozialwissenschaft, Geographie, Biologie und Physik
  • Planung und Durchführung des jährlichen UNESCO-Projekttages 2011, 2012 und 2013 für alle Schüler
  • Ein Bauwagen wurde für die SV und die iNAG in Eigenarbeit hergerichtet und lackiert, um eine Außenstelle auf dem Schulhof für die AG-Arbeit und den Schulgarten zu haben
  • Erarbeitung des UNESCO-Konzepts am Pascal
  • Planung der regelmäßigen UNESCO-Berlinfahrt in der Zeit der Projektwoche für besonders engagierte SchülerInnen
  • Anregung an die Sportfachschaft zur Thematisierung von Aspekten des Umweltschutzes bei der jährlichen Skifreizeit sowie einer Kompensation durch Atmosfair

 

Öffentlichkeitsarbeit für BNE:

  • Aufbau und Pflege der Webseiten der iNAG: www.pascalinag.de (neu) und www.pascal-inag.de (alt)
  • Aufbau einer Ehemaligen-Webseite für das Pascal: www.PascAlumni.de
  • Durchführung zahlreicher Infoveranstaltungen inkl. Kurzbeitrag für das ZDF und RTL
  • Kooperation mit zahlreichen externen Partnern und Experten und der UNESCO Projektschule Schillergymnasium in Münster
  • Aufbau und Leitung des Netzwerks BNE der Schulen in Grevenbroich (Kooperation mit dem Düsseldorfer Netzwerk BNE) in Kooperation mit dem Umwelt- und dem Grünflächenamt in Grevenbroich. Ziel ist u.a. die Einführung von 50:50 Energiesparanreizprogrammen, Mülltrennung an Schulen, Grünflächenpatenschaften und ökologische Gestaltung des Schulgeländes an allen Schulen in GV – das Pascal ist dafür vom Stadtrat zum offiziellen Pilotprojekt erklärt worden, z.Zt. nehmen 6 Schulen und das Umweltamt regelmäßig an den zweimonatigen Netzwerk-Treffen teil
  • in Kooperation mit dem Schulverwaltungsamt Einführung des Siegels „Ressourcenbewusste Schule in GV“ für Schulen, die an dem 50:50 Programm teilnehmen
  • Verfassen einer „PASCAL 21 – Nachhaltigkeitsagenda“ unter Mitarbeit von ca. 500 Schülern als Ergänzung zum Schulprogramm
  • Implementierung des Leitgedankens „Nachhaltigkeit“ im Schulprofil
  • Unterschriften-Aktion zur Erd-Charta
  • Vorschlag eines Konzepts zur Einführung je eines Gesundheits- und Nachhaltigkeitsbeauftragten an allen Schulen in NRW an das Schulministerium
  • Vorbereitung einer Multiplikatoren-Fortbildung an der NUA (Natur- und Umweltschutz-Akademie NRW) zur Einführung von BNE im Ganztag unter dem Titel „BNE vom Projekt zur Struktur“
  • Durchführung des „Red Hand Days“, einer Fragebogenaktion zum persönlichen Ressourcenverbrauch, des „Grüner-Daumen-Tags“ und der UN-Dekade-Aktionswoche mit jeweils ca. 500 Teilnehmern
  • Aktion „Straßenkind für einen Tag“ und Verteilung von „Klimaknöllchen“ jeweils in der Fußgängerzone von Grevenbroich
  • Planung und Durchführung der Zentralveranstaltung des internationalen Projekttages der UNESCO-Projektschulen 2012 unter dem Motto „Hinterm Tellerrand geht’s weiter – weltbewusst essen und leben“ und den Untermotti: „Lernen mit allen Sinnen“ und „Alternativen sind möglich“, Teilnahme von insg. 12 UNESCO-Projektschulen und Besuch der Schulministerin Löhrmann, Bericht u.a. auf RTL
  • Feierlichkeiten zum Statuswechsel zur mitarbeitenden UNESCO-Projektschule in 2011
  • zahlreiche Erwähnungen in Presseartikeln (siehe Pressespiegel)
  • Erwähnung als Best Practice Beispiel auf Seite 60 im Nationalen Aktionsplan zur Umsetzung der UN-Dekade in Deutschland 2011 im Bereich schulische Umsetzung, im Kampagneleitfaden des Schulministeriums und des Umweltministeriums NRW für die Kampagne „Schule der Zukunft“ sowie in der Broschüre „Gestatten: Vielfalt!“ der Landesarbeitsgemeinschaft AGENDA 21 NRW e.V. zur Biodiversität
  • Gespräche zu einer groß angelegten Anti-Müll-Kampagne in Grevenbroich mit dem Umwelt- und dem Grünflächenamt der Stadt
  • Visualisierung des UNESCO-Konzepts im Lehrerzimmer und im Forum
  • der Kampagnenfilm für Deutschland zum Start des Projektes „Fair Trade Schools“ wurde 2012 am Pascal gedreht
  • Besuche von zwei Delegation von (Bildungs-)Wissenschaftlern aus Korea (in 2011) und Japan (in 2012) zum Thema Implementierung von BNE in den jeweiligen Ländern

 

Gestaltung des Schulgeländes zum „Trittstein im Biotopverbund“ zur Förderung der Biodiversität:

  • Weiterentwicklung des Schulgeländes zum „Trittstein im Biotopverbund“: Anlegen zweier Obstwiesen mit alten Obstsorten, Grünes Klassenzimmer, Baumlehrpfad mit allen einheimischen Baumarten, Pflanzung von 200 einheimischen Mischhecken, Zusammenarbeit mit Erftverband, Förster, Grünflächenamt, Landschaftsgärtnern, Bienenzuchtverein, BUND, Kräuterpädagogen und Umweltbeauftragten der Stadt, Anlage von zwei kleinen und einem größeren Biotop, Anlage und Pflege einer 200qm Wildblumenwiese, Begrünung der Parkplatzabgrenzung, Pflanzung verschiedenster Beerenobstgehölze, Wiederbelebung des Schulgartens zum Bauerngarten, Anlage eines Staudengartens, Anlage einer Kräuterspirale, Einbau von drei kleinen und einem großen Insektenhotel, Aufhängen von Nistkästen und Fledermauskästen (Beobachtungsprotokolle sind geplant), Bau von Igelhotels, Ansiedlung zweier Bienenvölker (unter der Leitung der Imker-AG), Anlage von ca. 100 Meter Benjes- bzw. Totholzhecken, Anlage eines Kompsthaufen etc.
  • Anlage eines ca. 400m langen mit Rindenmulch ausgelegten Trimm-Dich-Pfades mit verschieden Fitnessstationen
  • Zusammenarbeit mit Erftverband, Förster und Umweltbeauftragten der Stadt zur Einrichtung eines an die Schule angrenzenden Großbiotops
  • Grünflächenpatenschaft mit der Stadt Grevenbroich
  • Gewässerpatenschaft für den angrenzenden Sodbach mit dem Erftverband
  • Einführung des „freiwilligen ökologischen Jahres“ am Pascal, Anerkennung als erste schulische Dienststelle in NRW
  • aktive Teilnahme an der UN-Dekade zur Förderung der Biodiversität von 2011-20 (angestrebt ist eine gemeinsame Bewerbung zum UN-Dekadeprojekt der teilnehmenden Netzwerkschulen BNE in GV, sowie der Stadt und teilnehmender Bürger)

 

Ressourcenschutz:

  • Einrichtung eines Vergleichs-Versuchsaufbaus zweier Klassenräume: ein Raum behielt die herkömmliche Beleuchtung, der andere Raum wurde mit modernster T5-Beleuchtungstechnik ausgestattet, beide Räume haben einen Stromzähler, die Ergebnisse sollen valide Vergleichsdaten liefern, damit die Stadt GV trotz Nothaushalt in moderne Beleuchtungsmittel an allen Schulen investieren darf
  • Einbau von automatischer Lichtsteuerung in den Physiksammlungsräumen und der Außenbeleuchtung auf dem Schulgelände
  • Anschaffung von abschaltbaren Steckerleisten für alle technischen Geräte
  • Reparatur und Wiederinbetriebnahme der schuleigenen Solaranlage und Einrichtung einer Solar-Anzeigetafel im Forum
  • Einführung von je zwei Raum- und Energiemanagern in jeder Klasse und in jedem Kurs mit jährlicher Aus- und Fortbildungsveranstaltung (Energie-, Heizungs-, Lüftungs-, Entsorgungs- und Medienmanagement)
  • Einführung von Papier-Mülltrennung in allen Klassen- und Kursräumen, sowie der gelben Tonne in 15 Versuchsräumen und der Trennung von kompostierbaren Abfällen
  • Ausleihe von CO2-Ampeln, Strom- und Luxmessgeräten sowie vielfältiger Infomaterialien
  • Antrag an die Stadt zur Einführung von Recycling-Papier an allen Schulen in GV
  • Beratungsveranstaltung zum Thema CO2-Kompensation für unseren Neuseelandaustausch

 

Erfolge bei Wettbewerben:

  • Teilnahme an einer Vielzahl von Wettbewerben
  • Sieger bei „NRW denkt nach(haltig)“ der Staatskanzlei NRW in 2009 unter ca. 830 eingereichten Projekten
  • mitentscheidende Beiträge zum zweimaligen Gewinn des Hauptpreises beim Schulentwicklungspreis „Gute Gesunde Schule“ in 2011 und 2013
  • Preisträger beim Wettbewerb des Rotary-Clubs zum Sozialen Engagements der Schulen in Grevenbroich in 2010
  • als eine der ganz wenigen Schulen Deutschlands dreimalige erfolgreiche (Wieder)bewerbung zum offiziellen UN-Dekadeprojekt für die Zeiträume 2009/10, 2011/12 und 2013/14
  • Anerkennungspreis (unter den ersten 20 Projekten in Deutschland) des Deutschen Klimapreises der Allianz Umweltstiftung
  • Gewinn des Umweltschutzpreis der Stadt Grevenbroich in 2011
  • Gewinn des deutschlandweiten Wettbewerbs „Ideen Initiative Zukunft“ der UNESCO- Kommission und dm unter ca. 4300 eingereichten Projekten, Auszeichnung im UNESCO-Hauptquartier in Paris
  • zweimaliges Erreichen der Runde der letzten 30 Projekte beim Wettbewerb „Energiesparmeister-Deutschland“ des ZDF und der Bundesregierung, in 2013 als zweites Projekt in NRW knapp die bundesweite Endrunde verpasst
  • Auszeichnung zur „Schule der Zukunft“ durch Schul- und Umweltministerium NRW
  • Auszeichnung zur „mitarbeitenden UNESCO Projektschule“ in 2011
  • Gewinn des mit 2000 Euro dotierten Preises des Wettbewerbs „Pflanz mich!“ der WZ und Fielmann im Jahr 2011
  • Erreichen der Endrunde des Deutschen Umweltschutzpreises
  • mehrfacher Gewinn von Fördermitteln beim RWE-Schulwettbewerb

 

Äthiopienhilfsprojekt zur Förderung des naturwissenschaftlichen Unterrichts „Pascal Study Group“ in Addis Abeba unter der Leitung unserer ehemaligen Lehrerin Frau Stahlmann:

  • Unterstützung des Schul-Hilfsprojekts in Äthiopien zur Förderung des naturwissenschaftlichen Unterrichts (initiiert von Frau Stahlmann, einer pensionierten Pascal-Lehrerin) durch bisher insgesamt ca. 12.000,- Euro. 15 Schulen nehmen teil, das Projekt heißt „Pascal Study Group“, zahlreiche Botschaften sowie die Organisation „Brot für die Welt“ unterstützen mittlerweile ebenfalls das Projekt, es wurde im Fernsehen und in der Zeitung in Deutschland und in Äthiopien berichtet
  • Handy-, Pfandflaschen- und Altstifte-Sammelaktion für Äthiopien
  • Organisation und Veranstaltung des Äthiopienaktionstages (Schirmherrschaft Hermann Gröhe) und eines regelmäßigen Sommerfestes
  • Vorbereitung des Ehemaligen Treffens am letzten Samstag vor Weihnachten mit Benefiz-Fußball-Turnier
  • Organisation und Durchführung von Benefiz-Fußballturnieren mit anderen Schulen
  • Einführung und Betreuung eines regelmäßigen Fair Trade-Verkaufs am Pascal
  • Sponsored Walk, Erlös zum Teil für das Äthiopienhilfsprojekt, mit Infoveranstaltung zum Thema
  • Planung einer Afrika-AG (Schwerpunkt Äthiopien) und eines Äthiopienaustauschs
  • Umstellung auf Fair Trade Kaffee im Lehrerzimmer und in der Cafeteria

 

iNAG-Projects so far           

The motto of the iNAG (“innovative Nachhaltigkeits-AG” = an extracurricular student group working on innovative projects concerning sustainability) is the saying: “Es gibt nichts Gutes außer man tut es” (=“Actions speak louder than Words”) by Erich Kästner, a famous German author, and thus we try to contribute actively to and advertise the UN Decade on Education for Sustainable Development (ESD) from 2005-2014 and the UN Decade of Biodiversity 2011-2020:

 

ESD projects offered to students of Pascal Grammar School:

  • Regular meetings of the iNAG, the UNESCO study-group, the Junior study-group “Umwelt aktiv!” (= take action for protecting the environment!) for 5th– and 6th -graders as a personal choice in their full-time day school timetable and the Fair Trade study-group, all taking place in the UNESCO-Room, our office for extracurricular school activities
  • Monthly film showings with ensuing discussion
  • In cooperation with the Social Science Department annual realizations of the “Klimaexpedition” (= climate expedition) offered by the NGO German Watch, supported by live satellite pictures on climate change
  • Realization of a yearly “Klimafrühstück” (=Climate-Breakfast) and also two more “Healthy Breakfasts” for 5th-graders
  • Advisory capacity in the introduction of a sustainable catering concept for our new school canteen, dialogues about the application of the FSC-Standards for fish and a “Veggie-Day”
  • Calculation of the personal “ecological footprint” of every senior student
  • Visiting events, meetings, congresses and workshops on sustainability (for example: participation of iNAG members in the “Heiße Zeiten-Kongress”, a workshop on climate change, in Neuss and Düsseldorf, as judges in an ecological fashion show in Neuss and in the annual “Digital Participation Camp & Summit” held at our partner school, Schiller Grammar School in Münster, in which all the winners of the World Youth Award take part)
  • Preparation of a bilingual project course for senior students called “Sustainable Management, from Theory to Practice” in cooperation with the Departments of Social Science, Geography, Biology and Physics
  • Preparation of the annual UNESCO trip to Berlin for especially dedicated students
  • Encouragement to the Sports Department to introduce aspects of environmental protection during the annual skiing excursion of 9th-graders, as well as a CO2-compensation through the organization “Atmosfair”

 

Public relation work for ESD:

  • Establishment, update and editing of the iNAG websites www.pascalinag.de (updated version, including a blog on ESD) and www.pascal-inag.de (old version, hand-programmed by the former student and founding member of the iNAG, Hendrik Lorenz)
  • Establishment of a website for former students of Pascal Grammar School www.PascAlumni.de
  • Realization of many information meetings including filmic contributions for the television stations ZDF and RTL
  • Cooperation with many external partners and experts and the Associated UNESCO School Schiller Grammar School in Münster
  • Establishment and management of the ESD school network in Grevenbroich (cooperation with the ESD school network in Düsseldorf) cooperating with the parks department and environmental department in Grevenbroich. Its main target is the ecological redesign of the school grounds of every school in Grevenbroich. At present there are seven schools and the environmental department, who are taking part in the regular network meetings
  • In cooperation with the school administration office of Grevenbroich we have developed the official label “Ressourcenbewusste Schule in Grevenbroich” (environmentally aware and resources reducing school in Grevenbroich) for schools that take actively part in the 50:50 programme for reducing the consumption of resources financially rewarded by the city council or sponsors. Pascal Grammar School is the official pilot project for the city of Grevenbroich
  • Composition of our “PASCAL 21-Sustainability Agenda” (following the “Local AGENDA 21”) supported by about 500 students, as an addition to the school programme
  • Implementation of the principle of “sustainability” into different chapters of the school programme
  • Collecting signatures of students and teachers for the “Earth Charter”
  • Suggestion of a comprehensive concept to establish a “Health Advisor” and a “Sustainability Advisor” at every school in North Rhine-Westphalia (NRW) combined with a further education programme
  • Preparation of a further education programme at the NUA (“Natur- und Umweltschutz Akademie in NRW” = academy for conservation and environmental protection in NRW) and at the congress of “Zukunftsschulen” (= environmentally aware schools discoursing actively forward-looking concepts of resource management) in order to implement ESD successfully at full-time day schools under the title “ESD from Project to Structure and from Theory to Practice”
  • Realization of the “Red Hand Day” ( = a worldwide campaign to promote awareness of the fate of children abused as soldiers),
  • Students’ questionnaire survey on the personal usage of resources
  • Realization of the “Green Thumb Day” (following the model of the “Red Hand Day”) asking the students for their support for more sustainability at school and their personal ideas and suggestions concerning the topic
  • Regular participation in the UN Decade Project Week
  • Participation in the project “street urchin for a day” in the pedestrian precinct of Grevenbroich
  • Distribution of “Climate Tickets” to cars in the city of Grevenbroich
  • Preparation and realization of the central event of the International Project Day of the Associated UNESCO Project Schools in 2012 under the motto “Come look beyond your horizon! – Eating and living sustainably / learning with all senses – alternatives are possible”, under the participation of 12 UNESCO Project schools from NRW, many external professionals and the Minister of Education Sylvia Löhrmann, broadcasted inter alia on the TV channel RTL
  • Realization of the Celebration of the change of status to a “Collaborating Associated UNESCO Project School” in 2011
  • Many newspaper articles on our projects (see press review on www.pascalinag.de)
  • Mentioning as example of best practice on page 60 of the “Nationaler Aktionsplan zur Umsetzung der UN-Dekade für Bildung für nachhaltige Entwicklung in Deutschland 2011” (= national plan of action for the realization of the UN Decade ESD in Germany 2011 of the German federal government in the section of educational realization
  • Mentioning as example of best practice in the campaign guide of the Ministry of Education NRW and the Ministry for the Environment NRW for their campaign “Schule der Zukunft” (=school of the future)
  • Mentioning as example of best practice in the brochure on biodiversity “Gestatten: Vielfalt!” (= ideas on the conservation and enhancement of biodiversity) of the Landesarbeitsgemeinschaft AGENDA 21 e.V., an alliance for action to coordinate the projects of the Local AGENDA 21 in NRW
  • Discussions about a anti-waste campaign in Grevenbroich with the parks department and the environmental department
  • Visualization of the UNESCO concept in our staffroom and in our assembly hall
  • the campaign movie for Germany for the initiation of the project “Fair Trade Schools” was filmed at Pascal Grammar School in 2012 with the participation of numerous students and teachers of our school
  • Visits by two delegations of educational scientists from Korea (2011) and Japan (2012 and 2013) to discuss the implementation of ESD in their respective countries
  • Visit of a Chinese Delegation on the topic of ESD, organized by the foundation  Hans-Seidel-Stiftung and the German UNESCO-Commission
  • Modell school for the German UNESCO Commission on the didacta (congress on education) in 2016 in Cologne as a successful example of an active participation in the UN-Decade on Biodiversity (2011-2020)

 

Redesign and ecological enhancement of the school ground to create a ”Trittstein im Biotopverbund” (= step stone in the European system of biotopes integration to preserve and increase local biodiversity):

  • Creation of two orchards with various old local species of fruit trees (apples, pears, quinces, cherries, plums, walnuts etc.)and berry-bearing bushes and soft fruits
  • Erection of our “Green Outdoor Classroom”
  • Labelled trail with all indigenous deciduous species of trees (combined with a keep-fit trail for the students around the school ground following the example of the “Biosphärenreservat” (biosphere reserve where humans live in accordance with the rules of applied environmental protection)
  • Cultivation of two meadows of blooming flowers and wild herbs (ca. 200 and 100 square meters)
  • Planting of 200 local native trees bushes and shrubs
  • Collaboration with “Erftverband” (=Institution which is responsible for local rivers, brooks and stretches of water), forestry office, park department, environmental department, landscape gardeners, bee-keeper association, nature conservancy associations (e.g. BUND, Bundspechte), herbalists and botanists
  • Restoration of the former schoolgarden in form of a vegetable and herb garden (potatoes, onions, leek, kohlrabi, courgette, fennel, beans, maize, paprika, chillies, tomatoes, salad, radish, sunflowers etc.)
  • Planting of local perennial plants
  • Construction of a herbal garden spiral
  • Installation of “insect hotels” and accommodations for hedgehogs
  • Fastening of nesting boxes for birds and bats
  • Installation of two biotopes
  • Colonization of two bee colonies (maintained by our bee-keeper students club in collaboration with the bee-keeper’s association in Grevenbroich)
  • Installation of various “BenjesHecken” (=hedges built of dead brunches and trunks that serve as a fence for the school ground and give shelter and home to various insects, amphibians, birds and fungi
  • Maintenance of vast fields of stinging nettles and thistles as food for butterflies and insects
  • Alley of willows called “Kopfweiden” (the treetop is formed like a ‘head’ giving shelter to birds and insects)
  • Installation of a compost heap
  • Production of our own organic fertilizer made from stinging nettles and horsetail
  • sponsorship for the surroundings and bordering green spaces of the school ground (agreement with the parks department) and the neighbouring brook called “Sodbach” (agreement with the Erftverband) and regular clean-up campaigns
  • Recognition as official employer for two places in the “Freiwilliges ökologisches Jahr” (= the offer of a one year voluntary work for graduates in the realm of environmental protection and ESD). We are the first school in NRW to be officially recognized as employer of “FöJ”
  • Active participation and in the UN Decade for the conservation and enhancement of biodiversity (2011-2020) and application for a recognition as an official project of this UN-Decade together with several partners in Grevenbroich under the title “step stones of biodiversity in Grevenbroich”

 

Saving of resources:

  • Experimental installation of modern and energy-saving lighting technologies
  • Installation of automatic lighting controlling in the science rooms and on the schoolyard
  • Installation of multiple sockets that can be turned off
  • Repair of the school’s solar equipment
  • Training courses for two “Room-and Energy Managers” in every class and every course
  • Introduction of the separation of waste in every classroom (paper, recyclable materials and not recyclable garbage) and the separation of compostable waste in the cafeteria and in the staff kitchen
  • Introduction of organic and fair trade coffee and organic milk in the cafeteria and the staff kitchen
  • Lending of CO2 warning devices for the classrooms, amp meters to check the electricity consumption of domestic appliances and lux meters, as well as various information brochures on energy saving
  • Regular request to the school administration office in order to introduce recycled paper at every school in Grevenbroich
  • Consultations with the participants of the school’s exchange with a school in New Zealand on CO2-Compenstaion for the flight to New Zealand with “Atmosfair”

 

Successful participation in competitons

  • Contributions to many different nationwide competitions on sustainibility and environmental protection
  • Winner in the competition “NRW denkt nach(haltig)” (= NRW thinks about sustainablility” of the state chancellery in 2009 amongst ca.830 participating projects
  • Important contribution to the three times won leading prize in the “Schulentwicklungspreis Gute Gesunde Schule” (= competition about the development of good and healthy schools) in 2011 and 2013
  • Winner of a competition of the Rotary-Club on social commitment in Grevenbroich
  • One of very few schools in Germany which have successfully applied three times in a row for the recognition as an official UN Decade Project of the UN Decade on Education for Sustainable Development (ESD) (2005-2014) for the years of 2009/10, 2011/12 and 2013/14
  • Several times successful participant of a school competition on saving energy by the German company RWE
  • Prize of appreciation in the competition “Deutscher Klimaschutzpreis” (= German climate protection prize) by the Allianz Environmental Foundation
  • Winner of the Environmental Protection Prize of the City of Grevenbroich
  • Winner of the national contest “Ideen Initiative Zukunft” (= initiative for ideas for a more sustainable future) by the German UNESCO Commission and the dm Company amongst ca. 4.300 participants, the presentation of awards took place in the headquarter of the UNESCO in Paris
  • Two times in the last round of the competition “Energiesparmeister Deutschland” of the TV-channel ZDF and the German Government
  • Two times granted the title “Schule der Zukunft” (schools of future) by the Ministries of Education and Environmental Protection of North Rhine Westphalia
  • Since 2011 “mitarbeitende UNESCO-Projektschule” (participating school in the asp-network (associated Schools Project Network) of the UNESCO associated Schools Project Network, application for the status of a fully recognized asp-school is on its way
  • Winner of the “Bürgerpreis des Deutschen Klimaschutzpreises“ in 2013 (= prize for voluntary citizens who work on environmental protection) by the Bundesumweltamt (=German ministry of the environment) and the company Jack Wolfskin
  • In the last round of the “Deutscher Umweltschutzpreis” (German prize for environmental protection)
  • Winner of the competition „Pflanz mich“ (plant me) of the German companies Fielmann and WZ
  • Winner of the competition “Energiesparmeister” (school projects on saving resources) in North Rhine-Westphalia
  • Recognition as an official UN Decade Project for the UN Decade on Biodiversity (2011-2020) for the years of 2014/15 and model school for the “Deutsche UNESCO-Kommission” (German UNESCO Commission)

 

 

 

Ethiopia aid project for the promotion of natural-scientific education called „Pascal Study Group“ in Addis Ababa under the leadership of our former teacher Mrs. Stahlmann:

  • We have supported the school aid project in Ethiopia to promote natural-scientific education (initiated by Mrs. Stahlmann, a retired teacher from Pascal Grammar School) by about 20.000, – Euro. 15 schools take part in the project which is called „Pascal Study Group“ and many embassies as well as the organization „Brot für die Welt” (= Bread for the World) is also now supporting the project, which has been on TV and in the newspaper in Germany and Ethiopia
  • We collect cell phones, returnable bottles and empty pens and donate the money for our aid programme in Ethiopia
  • Organization of the “Äthiopienaktionstag” (= Action Day for Ethopia) under the patronage of Hermann Gröhe and a regular summer festival at our school
  • Preparation of the PascAlumni meeting of former students of Pascal Grammar School on the last Saturday before Christmas with a charity football tournament
  • Implementation and support of a regular Fair Trade sale at our school (now it is an independent students club led by two teachers)
  • Organization of several sponsored walks, whose proceeds go in part to the Ethiopia aid project, accompanied by information events
  • Organization of charity football tournaments with other schools from our town
  • Planning of an extracurricular students group focussed on Africa and especially on Ethiopia and a school exchange
  • etc …

 

Du möchtest auch an der AG teilnehmen, weil du Spaß an der Organisation und Durchführung von Nachhaltigkeits-Projekten hast, oder weil du dich für deine Umwelt interessierst und dich aktiv einsetzen möchtest?

Dann melde dich bei Herrn Laufenberg oder komme zu unseren Treffen montags und donnerstags ab 12.55 Uhr  im UNESCO-Raum!